Research area and keywords of research:
Teacher training in Northeast Hungary between 1914–1959
(Keyword: secondary teacher training)
Name of the researcher(s) and research group:
- Dr. Sándor Dráviczki
Name of the Institute:
University of Nyíregyháza, Institute of Pre-School and Primary School Teacher Training
Research objectives:
Exploring the operation of 9 secondary teacher training schools operating in North-Eastern Hungary.
Mapping of personal and material conditions, exploration of octo-educational work.
Description and results of research:
Exploring the functioning of teacher training schools in northeastern Hungary. By Northeast Hungary I mean the Szabolcs-Szatmár-Bereg county of today's Hungary. Three secondary teacher training schools operated in this area at the indicated time. I "expanded" the examination of the Szabolcs training schools with those teacher training schools that belonged to Hungary again between 1919 and 1938-1944, and were located in the "entire" Szatmár, Bereg, Ung, Ugocsa counties. The investigation therefore includes a total of nine teacher training schools, the state teacher training school and the reformed female teacher training school in Nyíregyháza; In Kisvárda, the St. Orsolya school for teachers, the state teacher training institute in Münkac, the Greek Catholic teacher training institute in Ungvár, the Roman Catholic teacher training institute in Szatmárnémet, and the Reformed teacher training institute. At all ages, it was a very important task to prepare students (preparators) for the teaching profession. The research focuses on the evolution of the material conditions of the institutes, the change of personnel conditions, the evolution of the educational work, the work of youth associations, the circumstances of nationalization, and the course of practical training in the institutes. The investigation covers the four-year secondary level, the five-year secondary level and secondary level teacher training combined with lyceum training. The research covers the role, operation, and structural transformations of training schools, which are essential for practical training.
Research partners from other institutions:-
Other information:-
Publications (max. 5):
- Az oktatómunka megvalósulása az északkelet–magyarországi tanítóképzőkben 1945 –1959 között. In: Gombocz, Orsolya; Juhász, Márta Klára; Mongyi, Norbert (szerk.) Pedagógiai változások - a változás pedagógiája IV. Budapest, Magyarország: Pázmány Péter Katolikus Egyetem (2022) pp. 347-353., 7 p.
- Magyar nyelv és irodalom tantárgy oktatása az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1914-1945 között. In: Fodor, Richárd; Karain-Gombocz, Orsolya; Miklós, Ágnes Kata (szerk.) Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III. Budapest, Magyarország: Szaktudás Kiadó Ház (2021) 360 p. pp. 179-187., 9 p.
- Szervezeti változások az északkelet-magyarországi tanítóképzőkben 1914-1959 között. In: Szőke-Milinte, Enikő (szerk.) Pedagógiai mozaik. Budapest, Magyarország: Szaktudás Kiadó Ház (2019) pp. 145-152., 8 p.
- A Kisvárdai Szent Orsolya-rendi Tanítónőképző Intézet (1918-1957) történetének vázlata.
In: G. Molnár, Péter; Szőke-Milinte, Enikő (szerk.) Pedagógiai valóságok. Budapest, Magyarország: Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) (2018) 431 p. pp. 372-389., 18 p. - A magyarnyelv-oktatás alakulása az 1867-1918 közötti időszakban a magyarországi nem magyar és vegyes tanítási nyelvű tanítóképzőkben. In: Főszerkesztő, Magyari Sára; szerkesztők, Bartha Krisztina és Balogh Brigitta (szerk.) Oktatás határhelyzetben. Nagyvárad, Románia: Partium Kiadó (2017) 220 p. pp. 124-130., 7 p.