Reading culture

Research area and keywords of research:
Reading culture
(Keywords: text comprehension, RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), children's literature)

Name of the researcher(s) and research group:

  • Dr. Éva Szűcs Tóthné

Name of the Institute:
University of Nyíregyháza, Institute of Pre-School and Primary School Teacher Training

Research objectives:
How can reading comprehension be improved?
The main strategies of education to become a reader.

Description and results of research:
I wrote a study on the book reading and library usage habits of high school students living in Nyíregyháza, and I presented their leisure activities with the aid of a survey. The survey conducted among the group of 15-17-year-old students who socialized in the virtual community, confirmed the assumption that the demand for reading paper-based books has significantly decreased among vocational school-, vocational high school- and high school students alike. Among the leisure activities, reading fiction is in the last place, slightly ahead of it (in the penultimate place) is reading non-fiction. Reading as an activity has become independent from all previous canons: new readers and new reading habits are emerging. Education plays a decisive role in raising the standard of reading culture, and the development of differentiated reading comprehension adapted to individual development.

Research partners from other institutions:-

Other information:-

Publications (max. 5):

  1. Közösségteremtés Lázár Ervin A négyszögletű kerek erdő című meseregényében. In: Jenei, Teréz (szerk.) A reformáció öröksége, Nyíregyháza, Magyarország Leánykálvineum Református Tanítóképző Emlékére a Nyíregyházi Tanítóképzésért Alapítvány (2018) 
    252 p. pp. 185-193., 9 p.
  2. Nyíregyházi középiskolások olvasási szokásai. Anyanyelv-pedagógia 4 : 3 Paper: 331 (2011)
  3. Kognitív térképek készítése és felhasználás RJR-modellben szövegfeldolgozó órákon. In: Schmercz, István (szerk.) Pedagógiai, pszichológiai és tantárgy-pedagógiai tanulmányok. Nyíregyháza, Magyarország: Élmény '94 Bt. (2007) pp. 207-216., 10 p.
  4. Dramopedagogicseszkije szredsztva obucsényija na radnom jiziké v szrednyih skolah Vengriji. In: Kuzmin, O. E. (szerk.) Ekonomicni ta gumanitarni problemi pozvitky syspilstva y III tisacolitti. Rivne, Ukrajna: Tetis (2000) pp. 221-225., 5 p.