„MOHOLY-NAGY VISUAL MODULES – The Teaching of Visual Language of 21st Century” Project

Research area and keywords of research:
„MOHOLY-NAGY VISUAL MODULES – The Teaching of Visual Language of 21st Century” Project
It is part of the Methodology Program of Hungarian Academy of Sciences.

Name of the researcher(s) and research group:
Havasi Tamás

The leader of the Research Group:
Dr. Andrea Kárpáti DSc, professor, Eötvös Loránd University, Faculty of Science, Science Communication and UNESCO Multimedia Educational Center
Local members of the Visual Culture Research Group:
Tamás Havasi graphic artist, master lecturer, a 2. module coordinator (VISUAL MEDIA COMMUNICATION) University of Nyíregyháza, Visual Culture Institute
Angelika Ágnes Nagy art teacher (2. module): University of Nyíregyháza, Eötvös József Practice Primary School And High School
http://vizualiskultura.elte.hu/en/kutatocsoport-tagok
Name of the research group: MTA-ELTE „Visual Culture” Methodology Research Group 2016-2020

Name of the Institute:
University of Nyíregyháza, Institute of Visual Culture

Research objectives:
„A new methodology for art education and curricular modules are being elaborated by the MTA–ELTE Visual Culture Research Group, based on educational theories and practices of the Hungarian masters of the Bauhaus art and design college. This important educational legacy has not been utilised so far in Hungarian public education. The curriculum development to be carried out between 2016 and 2020 is entitled “Moholy-Nagy Visual Modules - teaching the visual lan­guage of the 21st century” to modernise the contents and methods of “Visual culture”, the discipline for art education in Hungary” (https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f8111#matud_f8111) (2019.06.07)

Description and results of research:
The completed and realised curriculas (by art teachers of practice primary schools and high schools) based on the programs written by methodology lecturers at Universities. 
Teaching and tests surveys will take place between 2016 and 2020. The group holds semi-annual reports, conferences and issues publications.

Research partners from other institutions:
UNIVERSITIES, OTHER INSTITUTIONS: 

  • ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest
  • Budapesti Corvinus Egyetem, Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet, Budapest
  • MKE Tanárképző, Budapest
  • PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet, Pécs
  • Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar Építészmérnöki 
  • MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport
  • Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika Intézet, Eger
  • EKE Sárospataki Comenius Campus Humán Tudományok Intézete, Sárospatak
  • Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete, Budapest
  • Szegedi Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

EXPERIMENTAL SCHOOLS:

  • Budapest XXI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola
  • Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  • Eötvös József Gimnázium - Budapest
  • Kőbányai Szent László Gimnázium
  • Lázár Ervin Általános Iskola - Budapest
  • Újpesti Szigeti József Utcai Általános Iskola
  • Szent Miklós Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola - Edelény
  • Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium - Jászberény
  • PAE (Pallasz Athéné Egyetem), Petőfi Sándor gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvoda - Kecskemét
  • Nyíregyházi Egyetem, Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  • PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium Deák Ferenc Gimnáziuma és Általános Iskolája - Pécs
  • Sárospataki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
  • Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Szatymazi Általános Iskolája

Other information:-

Publications (max. 5):
Publications we were involved in: (A complete list of Hungarian and foreign language publications can be found on the website under KÖZLEMÉNYEK)

Paper:

  1. Emil Gaul, Tamás Havasi, Imre Nagy, Zsuzsanna Sándor (2018). Teaching the visual language of the 21st century following the pedagogical heritage of the Hungarian masters of the Bauhaus. (A 21. század képi nyelvének tanítása a Bauhaus magyar mestereinek pedagógiai öröksége nyomán.) Magyar Tudomány, 2016 (6)
  2. Csaba Orosz, Tamás Havasi, Emil Gaul, Tibor Tóth (2018). Digital culture in contemporary visual arts and art pedagogy (Digitális kultúra a kortárs képzőművészetben és a művészetpedagógiában.) Iskolakultúra, 27 (1-12), 63-89.

Conference Lecture:

  1. Havasi Tamás (2017). Vizuális média kommunikáció, szakmódszertani kutatás. Moholy-Nagy Vizuális Modulok szimpózium. XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Nyíregyháza, Nyíregyházi Egyetem 2017. november 9–11. 

Handbook

  1. 2. modul: Havasi Tamás, Orosz Csaba, Tóth Tibor (2016). Vizuális médiakultúra: a médiakompetencia és informatikai kompetencia integrált fejlesztése az 5.-11. osztályban.
  2. Tamás Havasi: Visual media communication, methodological research in the light of the National Curriculum
    Visual Culture journal (Vizuális Kultúra folyóirat) 2021. 1/4. september (pp.54-57)
    (professional methodology journal with a double review system)
    http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/Vizkult_2021_…; http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/2.%20Havasi.p…
    ISSN: 2732-2971 

Doctoral research:

  1. Hungarian University of Fine Arts, Doctoral School
    Planned title of the thesis: Body-, movement- and moving image representation, self-representation
    Supervisor: Dr. Csaba Orosz DLA