Music education, training of music and singing teachers, choir directing

Research area and keywords of research:
Music education, training of music and singing teachers, choir directing

Name of the researcher(s) and research group:

  1. Rita Kerekes

Name of the Institute:
University of Nyíregyháza, Institute of Music

Research objectives:
The state and problems of music education since the turn of the millennium

Description and results of research:
I’m currently conducting research at the Debrecen University Doctoral School of Health and Sciences. Throughout my studies in pedagogy the basis of my research has been the analysis of the societal status, prestige and socio-cultural positioning of music teachers. In service of my research I have analyzed not only practicing educators but the entire training population in light of all the changes to their schooling while also addressing the difficulties of each career stage and their solutions.

Research partners from other institutions:
During the school year of 2018/2019, I was involved in the study conducted by the Art Education Research Team at the Art of the Future Foundation and the Debrecen University Doctoral School of Health and Sciences with support from the Research Institute of Artistic Theory and Methodology at the Hungarian Academy of Arts throughout which I have assessed art educators.

Other information:
My artistic activity is defined by choir directing. I am currently the leader of the Nyíregyháza University Choir as well as co-leader of several choirs at the Cantemus Choir Institute where I also sing.

Publications (max. 5):

  1. Váradi Judit, Kerekes Rita, Kiss Julianna AZ EXTRAKURRIKULÁRIS MŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG LEHETŐSÉGE ÉNEK-ZENE TAGOZATOS ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN EGY PILOT KUTATÁS ALAPJÁN. Stromquist, N. P. (2018). The Global Status of Teachers and the Teaching Profession. Brussel: Education International. HERJ 2019, Vol.9(3)
  2. Kerekes Rita – Kiss Julianna: Csoportos zenei órák az online térben In: Váradi, Judit (szerk.) Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban Budapest, Magyarország: Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (2022) 132 p. pp. 53-70., 18 p.
  3. Kiss Julianna – Kerekes Rita – Bartalis Izabella: Motiváció megtartása az online térben In: Váradi, Judit (szerk.) Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban Budapest, Magyarország: Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (2022) 132 p. pp. 71-86., 16 p.
  4. Julianna Kish –Rita Kerekes: Teaching Experiences of Hungarian Music Teachers during the Pandemic In: Ekaterine, Gulua; Anantdeep, Singh; Valentina, Chkoniya; Panagiotis, Petrakis; Lara, Burazer (szerk.) 23rd International Congress on Social Sciences Brussels, Belgium : European Center for Science Education and Research (EUSER) (2021) 445 p. p. 438
  5. Kerekes Rita: A tanárképzés tanterveinek érzékenysége PEDAGÓGUSKÉPZÉS: PEDAGÓGUSKÉPZŐK ÉS -TOVÁBBKÉPZŐK FOLYÓIRATA 19(47): 3-4 pp. 100-109., 10 p. (2020)
  6. Sz. Fodor Adrienne – Kerekes Rita: Művészeti Tevékenység és önképzés: A művészetközvetítő pedagógus zsakmai megújulásának lehetőségei. In: Váradi, Judit (szerk.) Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. Budapest, Magyarország: Magyar Művészeti Akadémia (2020) pp. 37-53., 20 p.